ویژه

اصول ست کردن کراوات – قسمت اول

0
Please log in or register to do it.

اصول ست‌کردن کراوات

کراوات را می‌توان عنصری مهم در استایل‌های رسمی مردانه دانست. این اکسسوری در میان مردان چنان محبوبیتی یافت که علاوه بر استایل‌های رسمی در استایل‌های کژوال نیز مورد استفاده قرار گرفت و هم چنین بعدها نیز به استایل‌های زنانه راه یافت. کراوات به‌عنوان یک شی تزیینی قابلیت این را دارد که استایل شما را از یک استایل معمولی و ساده به ظاهری خاص و منحصربه‌فرد تبدیل کند؛ اما به‌شرط آنکه اصول درست ست کردن آن را رعایت کرده باشید. اگر شما نیز جزو علاقه‌مندان به کراوات هستید، در این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه ضمن بیان تاریخچه شکل‌گیری کراوات و اصول ست کردن آن با انواع کت‌وشلوار و پیراهن به معرفی کراوات‌های هنری با طراحی خاص و بی‌همتا خانه خلاقیت طاقه چیان می‌پردازیم.

تاریخچه شکل‌گیری کراوات

اکثر منابع پیدایش کراوات را به سده هفدهم میلادی در دوره جنگ‌های سی‌ساله فرانسه مرتبط می‌دانند. در آن زمان سربازان کروات که در جنگ‌ها مشغول به کار بودند، دستمزد خود را از طریق یک تسهیمی که به‌صورت پارچه‌ای بود، دریافت می‌کردند. سربازان این پارچه‌ها به دور گردن خود بسته و گره می‌زدند تا از درون پارچه به بیرون نیفتد. این پارچه‌ها به‌تدریج به‌عنوان زینت شناخته شد. لویی هشتم از این تکه پارچه بسیار استقبال کرد و آن را جزئی ضروری برای اجتماعات و مراسم‌های سلطنتی دانست و نامش را کراوات (La Cravate) قرار داد.

در طول قرن هجدهم استفاده از کراوات در اروپا رایج شد و مدل‌ها و طرح‌های مختلفی برای آن طراحی شد. این زمان به‌عنوان (عصر کراوات) شناخته می‌شود. کراوات در این دوره نمادی از طبقه متوسط و ثروتمند در جامعه شناخته می‌شد. از آن زمان تاکنون کراوات‌ها، فرم‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های متفاوتی به خود گرفتند و به‌عنوان قسمتی از لباس رسمی مردانه تعریف شدند که در مجالس رسمی، محیط کار و رویدادهای خاص مورد استفاده قرار می‌گرفتند. چند سالی است که در کنار طرح‌های رسمی کراوات برای مواقع غیررسمی کراوات‌های کژوال به وجود آمدند. این کراوات‌ها با تنوعی از طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون و پارچه‌هایی متفاوت تولید می‌شوند که با لباس‌های کژوال به‌خوبی ترکیب می‌شوند.

چرخه رنگ

copyright © Warren Mars

چرخه رنگ در حقیقت یک نمودار دایره‌ای شکل است که روابط میان رنگ‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد. در این چرخه، رنگ‌هایی که مشابه یکدیگرند در کنار هم قرار گرفته‌اند. رنگ‌های مکمل (کامل‌کننده) در روبروی هم قرار دارند و رنگ‌های متضاد بینشان سه‌ رنگ قرار گرفته است. زمانی که صحبت از هارمونی رنگ می‌شود در واقع منظورمان رنگ‌هایی هستند که از لحاظ بصری خوشایند به نظر می‌رسند. معمولاً رنگ‌های مکمل و مشابه این ویژگی را دارند. رنگ‌های اصلی شامل سه رنگ قرمز، زرد و آبی است که از ترکیب هیچ دو رنگ دیگری به وجود نمی‌آیند. رنگ‌های خنثی شامل سفید، مشکی و تمام طیف‌های رنگ خاکستری هستند. رنگ‌های ثانویه از ترکیب رنگ‌های اصلی به وجود می‌آیند؛ یعنی سبز، نارنجی و بنفش و رنگ‌های ثالث ترکیبی از رنگ‌های اصلی و رنگ‌های ثانویه هستند. مانند سرخابی که از ترکیب قرمز و بنفش، زرد کهربایی از ترکیب زرد و نارنجی، سبز چمنی از ترکیب سبز و زرد و یاسی از ترکیب آبی و بنفش به وجود می آید و به این ترتیب ادامه می‌یابد. برای درک بهتر این مبحث در ادامه به توضیح اصول ست کردن کراوات بر اساس طرح و رنگ می پردازیم.

اصول ست کردن کراوات

اصول ست کردن اکسسوری چه کراوات و پوشت (دستمال جیب) باشد چه پاپیون و یا هر نوع اکسسوری دیگر، دقیقا از زمان خرید آن آغاز می‌شود. در واقع شما بر اساس آنچه که از قبل در کمد لباس خود دارید اقدام به خرید اکسسوری می‌کنید. در اصل اکسسوری‌های شما بر اساس لباس‌هایتان انتخاب می‌شود نه لباس بر اساس اکسسوری. مگر آنکه قصد خرید یک ست کامل و مجزا از طرح و رنگ‌بندی‌های موجود در کمدتان را داشته باشد؛ اما باز هم ما به شما توصیه می‌کنیم برای‌آنکه بتوانید استایل‌های متنوعی داشته باشید و لباس‌های مختلف را با هم ست کنید، در زمان خرید نیم‌نگاهی به کمد لباستان می‌تواند ایده هوشمندانه‌ای باشد. ست کردن کراوات می‌تواند یک فرایند ساده ولی بااهمیت در ظاهر شخصی باشد. دقت در ست‌کردن کراوات نشان می‌دهد که شما در استایلتان به جزئیات توجه می‌کنید و به ظاهر خود اهمیت می‌دهید.

رعایت تناسب با بدن

هنگام انتخاب کراوات مهم است که با بدن شما متناسب باشد. طول کراوات بسیار مهم است. طول آن باید به وسط سگک کمربند شما برسد. اگر طول کراوات خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد، می‌تواند تناسبات لباس شما را از بین برده و ظاهری ناخوشایند ایجاد کند. عرض کراوات نیز باید متناسب با نوع بدن و عرض یقه‌های پیراهن و کت‌وشلوار شما باشد. به‌طورکلی برای کراوات‌های باریک مقدار بین (۶ الی ۷.۵ سانتی‌متر) درحالی‌که برای مدل‌های پهن‌تر حدود (۸ تا ۹.۵ سانتی‌متر) در نظر می‌گیرند. از پوشیدن مقادیر بالاتر یا پایین‌تر از این بازه‌ها خودداری کنید؛ چراکه ممکن است نامتناسب به نظر برسید.

نکتهٔ دیگر آن است که هنگام بستن کراوات به یقه پیراهن خود توجه کنید. گره کراوات باید فضای بین نقاط یقه را بدون فشار بیش از حد پر کند. گره‌های مختلف کراوات می‌توانند بر ظاهر کلی استایل شما تأثیر بگذارند؛ بنابراین گره‌ای را انتخاب کنید که متناسب با سبک یقه و استایل شما باشد و یادتان نرود که در نهایت رعایت سبک شخصی و راحتی شما الزامی است. با سبک‌ها، الگوها و گره‌های مختلف امتحان کنید تا بهترین گزینه برای خودتان را بیابید. اگر اهل استفاده از گیره کراوات هستید، آن را بین دکمه سوم و چهارم پیراهن خود قرار دهید. این اکسسوری به شما کمک می‌کند تا کراوات را در جای خود ثابت نگه دارید و جلوه‌ای شیک به ظاهر کلی شما می‌بخشد.

انتخاب رنگ

انتخاب رنگ بر اساس پوست بدن

انتخاب رنگ کراوات که رنگ پوست شما را تکمیل می‌کند، می‌تواند ظاهر کلی شما را تقویت کرده و ظاهری هماهنگ‌تر ایجاد کند. در ادامه چند دستورالعمل کلی برای انتخاب رنگ کراوات بر اساس رنگ‌های مختلف پوست آورده شده است.

پوست روشن

اگر پوست شما روشن است، طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها برای انتخاب رنگ کراوات دارید. تن‌های خاکی مانند قهوه‌ای روشن، سبز زیتونی و سایه‌های پاستلی می‌توانند به‌خوبی رنگ چهره شما را تکمیل کنند. همچنین شما می‌توانید رنگ‌های خنک مانند آبی‌های روشن، لوندر (بنفش ملایم) و طوسی روشن را امتحان کنید. از کراوات هایی که بیش از حد روشن و یا رنگ‌های شدید اجتناب کنید.

پوست متوسط یا گندمی

با رنگ پوست گندمی نیز شما انتخاب‌های زیادی پیشرو دارید. تن‌های گرم مانند زرشکی، سبز جنگلی و خردلی می‌توانند برای شما عالی به نظر برسند. رنگ‌های جواهری غنی مانند سبز زمردی، آبی یاقوتی و بنفش سیر نیز می‌توانند رنگ پوست شما را تکمیل کنند. از رنگ‌های خاموش مانند رنگ‌های پاستلی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به‌اندازه کافی در برابر پوست شما برجسته نباشند.

پوست تیره

برای کسانی که پوست تیره دارند، رنگ‌های پر رنگ و پر جنب‌وجوش مناسب است. سایه‌های عمیق قرمز، آبی سلطنتی، بادمجانی می‌تواند چشمگیر باشد. رنگ‌های روشن مانند نارنجی، فیروزه‌ای و طلایی نیز می‌توانند رنگ پوست شما را تکمیل کنند. از رنگ‌های بسیار تیره و کدر خودداری کنید چرا که ممکن است بیش از حد با چهره شما ترکیب شود.

اعتماد کنید

ترکیب رنگی‌هایی که در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند، بهترین انتخاب برای مواقعی هستند که یا شما زمان کافی برای فکر کردن و ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر را ندارید و یا مکانی که قصد رفتن به آنجا را دارید برای استایل‌هایی با رنگ‌های خاص و آزمون‌ و خطا در آن چندان مطلوب نیست. در این مواقع با یک استایل کم‌ریسک می‌تواند خیالتان راحت باشد که استایلتان مرتب و استاندارد است.

انتخاب ترکیب رنگ‌های مونو کروم

برای رعایت این ترکیب‌بندی کافی است تا طرح‌های بصری جذابی با استفاده از یک رنگ یا سایه‌های یک رنگ را به وجود بیاورید. شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد؛ اما برای‌ آنکه تعادل و هماهنگی در کل استایل حفظ شود، نیاز است تا کمی به جزئیات توجه بیشتری کنید. اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید انتخاب یک رنگ پایه متناسب با روحیه و یا پیامی است که می‌خواهید منتقل کنید. اغلب سبک‌های منو کروم را با رنگ‌های مشکی، سفید، کرم و یا سایه‌های متفاوت از رنگ خاکستری می‌دانند. اما شما می‌توانید با هر رنگی دیگری قهوه‌ای، آبی، سبز و حتی قرمز و… استایل منو کروم داشته باشید. نکته بعدی، درست است که در این سبک شما قرار است از یک رنگ استفاده کنید؛ اما برای ایجاد ظاهر بصری مناسب نیاز است تا سایه‌ها، تن‌ها و شدت رنگ انتخابی خود را تغییر دهید تا کنتراست بین عناصر مختلف در ترکیب شما رعایت شود. لازم است بگوییم در ست کردن کراوات با پیراهن همواره کراوات شما باید از پیراهن تیره‌تر باشد در نتیجه در استایل‌های منو کروم شما می‌توانید به‌راحتی با انتخاب یک طیف تیره از رنگ موردنظرتان استایل خود را تکمیل کنید. در نهایت از آزمایش تن‌ها، بافت‌ها و عناصر مختلف نترسید. سبک‌های منو کروم یک فرصت منحصربه‌فرد برای کشف ظرافت‌های یک رنگ و ایجاد ترکیبات بصری قابل‌توجه است.

انتخاب رنگ‌های خنثی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم رنگ‌های خنثی شامل مشکی، سفید و طیف‌های مختلف خاکستری می‌شوند. این رنگ‌ها اغلب ملایم در نظر گرفته شده و در صورت استفاده مؤثر می‌توانند زیبایی آرام و پیچیده‌ای ایجاد کنند. رنگ‌های خنثی قابلیت ست‌شدن با اکثر رنگ‌ها را دارند. در نتیجه شما می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را با رنگ‌های موردنظرتان ست کنید. در این میان رنگ سفید بالاترین انعطاف پذیری را دارد. زمانی که از پیراهن سفید استفاده می‌کنید باید کراواتتان را با سایر اجزای لباستان هماهنگ و ست کنید. در مورد سایر رنگ‌های خنثی مراقب رنگ‌های زیرین باشید! به عنوان مثال برخی از خاکستری‌ها ممکن است ته رنگ آبی یا سبز داشته باشند، درحالی‌که قهوه‌ای‌ها ممکن است ته رنگ قرمز یا زرد داشته باشند. این تفاوت‌های ظریف می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر خلق‌وخوی کلی طراحی تأثیر بگذارد. برای مجموعه رنگ‌های خنثی خود از طبیعت الهام بگیرید. تن‌های خاکی، سنگ، شن و سایر عناصر طبیعی می‌توانند به‌عنوان راهنمایی برای ایجاد طرح‌های آرامش‌بخش و بی‌انتها عمل کنند.

طرح‌دارها

در مورد کراوات‌های طرح‌دار برای انتخاب رنگ می‌توانید از رنگ‌های موجود در طرح‌های کراوات استفاده کنید. به جز موارد استثنا، احتمالاً اکثر کراوات‌ها را استایلیست‌ها و طراحان حرفه‌ای طراحی و انتخاب کرده‌اند که بر تمامی اصول رنگ‌شناسی حاکم‌اند و تسلط کافی دارند. در نتیجه در انتخاب رنگ پیراهن یا کت‌وشلوار مناسب برای کراوات‌های طرح‌دار می‌توانید به همان رنگ‌هایی که در طراحی کراوات استفاده شده اعتماد کنید. البته رنگ پیراهن شما باید از میان رنگ طرح‌ها انتخاب شود نه زمینه کراوات.

قسمت اول راهنمای اصولی ست کردن کراوات به پایان رسید. در قسمت دوم بیشتر در مورد اصول ست کردن کراوات‌های طرح‌دار صحبت خواهیم کرد. همچنین به معرفی کراوات‌های طرح‌دار خانه خلاقیت طاقه چیان می‌پردازیم و در مورد اصول ست کردن هر کدام صحبت خواهیم کرد. در نهایت استایل شخصی و اعتمادبه‌نفس نقش مهمی در انتخاب رنگ کراوات ایفا می‌کند. اگر در یک کراوات خاص احساس خوب و راحتی می‌کنید، صرف‌نظر از تمام دستورالعمل‌ها احتمالاً مناسب شما خواهد بود؛ اما این نکته را هم همیشه در گوشه ذهن خود داشته باشید، از امتحان‌کردن و آزمون‌ و خطا نهراسید، با رنگ‌ها بازی کنید، از ترکیب‌کردن آن‌ها لذت ببرید، جسور باشید و از چیزهای جدید استقبال کنید آنچه را که برای شما بهتر است بیابید.

اصول ست‌کردن کراوات – قسمت دوم
روز جهانی صنایع دستی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *